دوره 2، شماره 3 - ( 1389 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 22-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharepour M, Fazeli M. Teaching Sociology and Sociological Imagination. JHS 2010; 2 (3) :1-22
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-2969-fa.html
شارع پور محمود، فاضلی محمد. آموزش جامعه شناسی و بینش جامعه شناختی. جامعه‌شناسی تاریخی. 1389; 2 (3) :1-22

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-2969-fa.html


1- دانشیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران
2- استادیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران
چکیده:   (13589 مشاهده)
حث های مفصلی درباره وضعیت جامعه شناسی در ایران صورت گرفته، نقدهای گسترده ای بر جامعه شناسی ایران وارد شده و علت هایی در سطوح مختلف کلان، میانی و خرد برای کاستی های جامعه شناسی ایران مطرح شده است. گستره این مباحث دست کم روشن می کند که نمی توان برای کاستی های جامعه شناسی در ایران تبیینی تک علتی ارائه کرد و باید درباره هر دسته از علل به طرح مسئله و مطالعه دقیق ﭘرداخت. این مقاله ضمن ارائه تصویری کلی از نقدهای وارد بر جامعه شناسی ایران، ضعف در بینش جامعه شناختی را یکی از محوری ترین نقص های شیوه آموزش جامعه شناسی در ایران دانسته است؛ ضمن اینکه در دسته کلی علل آموزشی نقصان های جامعه شناسی در ایران، نقش این عامل را بررسی و برخی راهکارهای تقویت بینش جامعه شناختی را ارائه کرده است. اگرچه بحث درباره بینش جامعه شناختی در اغلب کتاب های مهم جامعه شناسی وجود دارد، ﭘژوهش های زیادی درباب نحوه آموزش و تقویت آن انجام نشده است. این مقاله می کوشد تا ضمن تبیین مفهوم بینش جامعه شناختی و ضرورت آن، به شیوه آموزش آن به عنوان سازوکاری برای ارتقای کیفیت آموزش در مطالعات اجتماعی بپردازد.
متن کامل [PDF 774 kb]   (9141 دریافت)    

انتشار: 1389/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.