دوره 12، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 435-411 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M. The role of teachers and students of new schools in the Iranian constitutional revolution. JHS 2021; 12 (2) :411-435
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-28138-fa.html
محمدی محمود. نقش معلمان و شاگردان مدارس جدید در انقلاب مشروطه ایران. جامعه‌شناسی تاریخی. 1399; 12 (2) :411-435

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-28138-fa.html


استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان ، mmohammadi87@yahoo.com
چکیده:   (2448 مشاهده)
چکیده
انقلاب مشروطیت یکی از وقایع مهم در تاریخ معاصر ایران است. این انقلاب پیامدهای مهم سیاسی و اجتماعی در جامعۀ ایرانی به همراه داشت. تحلیل‌گران انقلاب مشروطیت، به نقش روشنفکران، علما و بازاریان پرداخته ­اند، اما این مقاله به نقش گروه ­هایی همچون معلمان، شاگردان و فارغ­التحصیلان مدرسه ­های جدید در وقوع انقلاب مشروطیت می ­پردازد.
جمع ­آوری شواهد به روش اسنادی و تحلیل شواهد به روش تحلیل روایت است. براساس اسناد تاریخی معلمان، شاگردان و فارغ‌التحصیلان مدارس یکی از نیروهای تأثیرگذار در انقلاب مشروطیت بوده ­اند. برنامه ­های درسی، معلمان و شیوۀ آموزشی مدارس، مطالعۀ کتاب ­ها و روزنامه ­های انتقادی، نگرش­ ها، گرایش ­ها و مهارت­ هایی در شاگردان مدارس شکل داد که برای تغییر و اصلاح وضع موجودشان حضوری فعالانه در انقلاب مشروطیت داشتند. این مقاله تأیید این مدعاست که آموزش می‌تواند جامعه را تغییر دهد.
متن کامل [PDF 952 kb]   (1197 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: تاریخ
انتشار: 1399/12/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.