دوره 8، شماره 2 - ( 1395 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 104-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saie A, Sardari A, Khalili Ardekani M A. Party Competition and electoral participation: Analysis of Ten Presidential Elections in Iran (1979-2009). JHS 2016; 8 (2) :82-104
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-1441-fa.html
ساعی علی، سرداری علی اکبر، خلیلی اردکانی محمد علی. رقابت حزبی و مشارکت انتخاباتی: تحلیل ده دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران (1358-1388). جامعه‌شناسی تاریخی. 1395; 8 (2) :82-104

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-1441-fa.html


1- استادیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (9894 مشاهده)
در این مقاله میزان مشارکت انتخاباتی در ده دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران از سال 1358-1388 مورد تحلیل قرار گرفته است. موضوع مقاله آن است که میزان مشارکت انتخاباتی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران براساس دوره‌های انتخاباتی دارای تفاوت‌پذیری پرابلماتیک بوده و تغییرات آن تابع الگوی منظمی نیست. پس از اثبات موضوع و برای پاسخ به این موضوع، بنیان نظری مقاله بر نظریه نظام سیاسی دموکراتیک استوار شد. پس از برقراری رابطه‌ای منطقی و منظم میان موضوع و نظریه، با الهام از نظریه، یک دستگاه نظری متناسب با مسئله تحقیق فرمول‌بندی شد. در سطح نظری استدلال شد که میان میزان مشارکت انتخاباتی و رقابت حزبی رابطه وجود دارد، به‌گونه‌ای که هرچه بر میزان رقابت حزبی افزوده شود، میزان مشارکت انتخاباتی نیز افزایش می‌یابد. این استدلال با روش تحلیل رگرسیون مورد داوری تجربی قرار گرفت. شواهد موجود دلالت بر آن دارند که میان مشارکت انتخاباتی و رقابت حزبی به میزان 45% هم‌تغییری وجود دارد.
متن کامل [PDF 542 kb]   (3960 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله مستقل | موضوع مقاله: علوم اجتماعی
انتشار: 1395/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.