دوره 7، شماره 3 - ( 1394 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 163-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari A, Mohammadzadeh A. Representation Ideological Ideas of Educational System of Constitutionalism and Political Open Space in 1320s. JHS 2016; 7 (3) :133-163
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-10633-fa.html
منصور بخت قباد، فرجی مهدی. مفهوم و ارکان مشروطیت در روزنامۀ حبل‌المتین کلکته. جامعه‌شناسی تاریخی. 1394; 7 (3) :133-163

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-10633-fa.html


1- استادیار، گروه تاریخ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (9011 مشاهده)
آشنایی ایرانیان با نظام‌های سیاسی و اروپایی در قرن سیزده هـ.. ق/ نوزده م و مشاهده جایگاه قانون در آن‌ها، سرآغاز تلاش‌های گستردة‌ ایرانیان تبدیل حکومت استبدادی به حکومت قانون‌مدار بود. پس از یک قرن، این تلاش‌ها در نهضت مشروطیت به ثمر رسید؛ اما نبود مفهوم روشن از مشروطیت و ارکان و لوازم آن، خود سبب ظهور مسئلۀ جدیدی شد. تلاش‌های زبانی و قلمی گسترده‌ای برای حل مسئله آغاز شد؛ ازجمله روزنامة‌ حبل‌المتین کلکته نیز وارد این عرصه شد. یافته‌های این تحقیق براساس روش تحلیل گفتار نشان می‌دهد که این روزنامه به دلیل دسترسی مستقیم به منابع انگلیسی مربوط به مشروطیت و نیز اقدامات حاکمان انگلیسی هند در ایجاد نهادهای سیاسی جدید، به نسبت دیگر نویسندگان آن زمان، درک روشن‌تر و کامل‌تری از مفهوم و الزامات مشروطیت و جایگاه ‌آن در میان نظام‌های سیاسی عرفی موجود در جهان را به ایرانیان عرضه کرد.  
متن کامل [PDF 182 kb]   (2175 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله مستقل | موضوع مقاله: تاریخ
انتشار: 1394/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.