دوره 4، شماره 1 - ( 1391 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 129-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi G, Moslemi R. Sociological Study of the Way of Spending Leisure Time:15-65 Year-Old Habitants of Juybar Township. JHS 2012; 4 (1) :95-129
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-10442-fa.html
ابراهیمی قربانعلی، مسلمی پطرودی رقیه. مطالعه جامعه‌شناختی نحوه گذران اوقات فراغت افراد 15- 64 سال شهرستان جویبار. جامعه‌شناسی تاریخی. 1391; 4 (1) :95-129

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-10442-fa.html


1- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
2- کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه مازندران
چکیده:   (10107 مشاهده)
فراغت مجموعه ای از اشتغالاتی است که فرد پس از آزاد شدن از الزامات شغلی، خانوادگی و اجتماعی، به رضایت خود به آن ها می پردازد؛ این فعالیت ها ممکن است برای استراحت، یا تفریح، یا به منظور توسعه یا آموزش غیرانتفاعی، یا مشارکت اجتماعی داوطلبانه انجام شود. از آنجایی که اوقات فراغت مفهوم مدرنی است که در دوران بعد از انقلاب صنعتی به وجود آمد، در این تحقیق سعی بر آن است تا تفاوت بین فراغت سنتی و مدرن بررسی شود. به این ترتیب که با توجه به زندگی مدرن کنونی، افراد از کدام نوع فراغت بیشتر استفاده می کنند؟ فراغت مدرن افراد بیشتر است یا فراغت سنتی آن ها؟ کدام عوامل اجتماعی (درآمد، جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، محل زندگی و سن) بر اوقات فراغت افراد مؤثرند؟ نمونه 510 نفری این تحقیق به صورت نمونه گیری طبقه ای خوشه ای چند مرحله ای با روش پیمایش و با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران از جامعه آماری 49967 نفری به دست آمد. نتایج پژوهش نشان می دهد میزان پرداختن به فراغت مدرن پایین تر از فراغت سنتی است. تمام عوامل اجتماعی یادشده بر اوقات فراغت مؤثرند و فقط متغیر درآمد تأثیری بر اوقات فراغت ندارد.    
متن کامل [PDF 231 kb]   (4967 دریافت)    

انتشار: 1391/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.