دوره 21، شماره 3 - ( 1396 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 263-284 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abdi J, hozoori M J, sarlak M A, ghorbani A. Developing and Describing the Organizational Brawl Theory Model: Circumstances, Moderators and Strategies to the Action. IQBQ. 2017; 21 (3) :263-284
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-19-5348-fa.html
عبدی جهان، حضوری محمد جواد، سرلک محمدعلی، قربانی علی. طراحی و تبیین مدل نظریه جنجال سازمانی: پیش‌آیندها، مداخله‌گرها و راهبردهای کنش (مورد مطالعه- شرکت پشتیبانی امور دام کشور). پژوهش های مدیریت در ایران. 1396; 21 (3) :263-284

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-19-5348-fa.html


1- دانشجوی دکتری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- استاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (1652 مشاهده)
هنگا‌می که اهداف و منافع کارمند از طریق ساختارهای رسمی یا غیررسمی سازمان تأمین نمی‌شود و به این نتیجه می‌رسد که کار او در آن سازمان قابل انجام نیست، تلاش می‌کند با ایجاد جنجال توجه مدیران ارشد و سایر ذی‌نفعان سازمان را به خود جلب کند. هدف این پژوهش دستیابی به نظریه‌ای د خصوص شناسایی دلایل‌ جنجال‌آفرینی کارکنان سازمانی، راه‌کارهایی برای مدیریت آن، همچنین درک این پدیده در سازمان‌ها و تغییر در رفتارها انجام شده است. رهیافت پژوهش به صورت کیفی و استراتژی پژوهش مبتنی‌بر نظریه‌پردازی داده بنیاد است .جهت گردآوری اطلاعات پژوهش حاضر از مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی بهره گرفته شده است. نمونه‌گیری به روش نظری و هدفمند (قضاوتی و گلوله برفی) انجام شده است که بر مبنای آن تعداد 16 مصاحبه با کارکنان، مدیران، اعضاء هیأت علمی و خبرگان سازمانی دارای تجربه و دانش در مورد علت چنین رفتارهایی صورت گرفته است. تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها طی فرایند کد‌گذاری باز، محوری و انتخابی منجر به طراحی مدل نظریه جنجال سازمانی شده است. با استفاده از روش معادلات ساختاری مدل مورد تأیید قرار گرفت و مشخص شد که 10 عامل در پیدایش جنجال‌آفرینی کارکنان درسازمان دخالت دارند.
متن کامل [PDF 393 kb]   (762 دریافت)    
نوع مقاله: سایر مقالات | موضوع مقاله: مدیریت رفتار سازمانی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code