دوره 18، شماره 3 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 302-310 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezanizadeh M, Pouladrang Y. Experimental Investigation of Film Cooling Effectiveness Applying a Novel Integrated Compound Jets Design for the Jet Holes. IQBQ. 2018; 18 (3) :302-310
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-10758-fa.html
رمضانی زاده مهدی، پولادرنگ یونس. مطالعه تجربی اثربخشی خنک کاری لایه ای با استفاده از طرح جدید جت های مرکب پیوسته برای روزنه های جت. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (3) :302-310

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-10758-fa.html


1- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
2- مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
چکیده:   (836 مشاهده)
عوامل متعددی از جمله شکل مقطع جت، نسبت دمش، نسبت چگالی، شدت آشفتگی جریان آزاد و ... بر اثربخشی خنک‌کاری لایه‌ای موثر هستند. در بین این عوامل، اثربخشی خنک‌کاری لایه‌ای شدیداً تحت تاثیر شکل مقطع روزنه جت می‌باشد. این هندسه باید به‌ گونه‌ای طراحی شود که اندازه‌حرکت جت در راستای عمودی حداقل گردد و پوشش-دهی بهتری صورت پذیرد. در این تحقیق، عملکرد خنک‌کاری لایه‌ای هندسه جدید جت‌های مرکب پیوسته(گوشواره‌ای) به‌صورت تجربی با استفاده از روش دمانگاری مادون-قرمز بررسی شده است. آزمایش‌های انتقال‌حرارت حالت پایا در عدد رینولدز جت 10000 روی صفحه‌ی آزمون انجام شده است. زاویه محوری تزریق جت‌ها نسبت به سطح 30 درجه در نظر گرفته شده است. اندازه‌گیری‌ها در سرعت جریان اصلی 27 متر بر ثانیه و در چهار نسبت‌ دمش ‌ 0.7 ,0.5 ,0.4و0.8 انجام شده است. نتایج حاصل نشان می‌دهد که هندسه جت گوشواره‌ای، منجر به افزایش اثربخشی خنک‌کاری لایه‌ای در مقایسه با هندسه جت استوانه‌ای ساده می‌شود. نسبت دمش بهینه، 0.8 است و در نسبت دمش 0.4، کم‌ترین اثربخشی روی سطح حاصل می‌شود. ساختار جریان حاصل از طرح مذکور، اختلاط بین جریان‌اصلی و جت‌های خنک‌کننده را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. بنابراین، اثربخشی خنک‌کاری لایه‌ای بهبود می‌یابد و توزیع جانبی یکنواخت‌تری از لایه سیال خنک‌کننده روی سطح ایجاد می‌شود.
متن کامل [PDF 1141 kb]   (410 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مکانیک سیالات و انتقال حرارت تجربی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code